


$

We monitored the Grand Rapids Press and three local TV stations for
their coverage of Iraq between January 12 and March 12 of 2004.
(weekends were not included) For the TV stations we monitored the
5:30, 6 and 11 pm for WOOD TV 8 and WZZM 13, and the 10 pm
newscast for WXMI 17.

This study not only looked at the amount of coverage, but provides
content analysis. Data from this study can be found on pages 12-14.

GRIID staff Tom Schwallie and Jeff Smith contributed to this study.

GRIID monitors the Grand Rapids-based news media,
conducts media literacy workshops, and assists community
organizations to develop media strategies for organizing.

GRIID hasalending library of videos, DV Ds and books and
has produced some of their own video/DVD and online
resources for educators.

Contact us at 711 Bridge St. NW, Grand Rapids, M1 49504
616-459-4788x122 or jsmith@grcmc.org




% & $

Compared to our study from March—May 2003, the amount
of coverage on Iraq for all four news outlets decreased
significantly.

The Grand Rapids Press had substantially more stories (88),
than any of thethree TV stations (WOOD TV 8—27,
WZZM 13—32, and WXMI 17—22)

All four news outlets continued to rely on official sources,
mostly US government sources for news stories (page 5& 7)

The framing of most news stories did not question the
legality or legitimacy of the US military campaign in Irag.

The human cost of the war was downplayed in all four news
outlets, except when reporting on US troop casualties.

There was some reporting on the failure of US government
intelligence, weapons inspection and war contracting, but
these stories were narrowly framed or, in the case of war
contracts, given limited coverage.




In April 2004, the University of Maryland's Center on Policy Attitudes rel eased
a study that showed that a majority of Americans (57%) continue to believe that
Iraq hastiesto Al Qaeda and possessed weapons of mass destruction (WMDs).
(See entire study at http://www.pipa.org/) One conclusion that could be made
from this research is that the news media in this country continues to present
the perspective of the US government/military in an unchallenging manner.

There was some reporting during our two month study that acknowledged that
the President may have had “faulty” intelligence (“Bush defends war in Iraq,
but not initial weapons claims,” GR Press), but these stories were not repeated
over and over again, unlike the original allegations. Even the language of
reporting and the graphics used continued to present the WMD pretext as
legitimate. This graphic from FOX 17 not

only furthers the WMD position, but

continues to use Saddam well after his

capture.

However, as recent polls have also shown

thereisless and less support for the US

military presencein Irag, especialy as US

troop deaths/casualties continue to mount.

This reflects the dilemmaof US news

reporting on Irag. People are motivated to support or oppose the war/
occupation based more on the risk to US soldiers than the fundamental inten-
tion of the US government policy towards Irag. Thisisdue, in part, to the lack
of analysis of that policy, as both our previous study of local news coverage on
Iraq http://mww.griid.org/pdfs/iraq war_study.pdf, and this study demonstrates.

In addition to the data provided at the end, we will look at the amount of cover-
age as compared to the first few weeks of the war, sources used by local news
agencies, the framing of stories, human rights issues, and how the local media
presented the local impact of the war.




News sourcesin the GR Press

US govt/military spokespersons
US Military — 22

Unnamed US politicians—5
Unnamed US officials—3
Military family — 2

Paul Bremer —5

Colin Powell — 4
USintelligence—1

Weapons Inspector David Kay —5
Bush -4

JohnKerry — 1

Howard Dean — 1

Senator Bill Frist—1

Senator Carl Levin—1

Dick Cheney — 2

CIA Director Tenet —3

Donad Rumsfeld — 3

Think Tank/Expert sources
CATO Ingtitute—1

American Enterprise Institute — 1
Financial Dynamics- 1

Iraqi sources

Iragi religious leader — 8

Ahmad Chalabi — 1

Iragi citizens—5

Olympic representativein lrag - 1
Kurdish leader — 2

Iragi police—3

Iragi doctor —1

Iraqi Party spokesperson —1

Iragi Council member — 6

I nternational sources
United Nations official — 3
French officia — 1
German official =1
Canadian official — 1

Kofi Annan—2
International Tennis federation — 1
London analyst — 1

Tony Blair —2

Clair Short — 1

Human Rights Watch — 1

Aswas the case in our previous study of local
news coverage and Irag, the sources used by
areanews agenciesrelied on “official
sources,” such as government, military and
expert opinions. Thiswas clearly the case
with the Grand Rapids Press asis indicated
in the box on the [ eft.

Iragi voices were limited and tended to be
cited in response to abombing or an internal
conflict. Very rarely did we document voices
that were critical of the US military presence.

The international perspective was aso lim-
ited, even from the UK, which has been the
strongest supporter of the US position. A few
other countries were sourced, but in limited
number despite having amilitary presencein
Iraq as well.

Most striking was the amount of coverage
that the Grand Rapids Press devoted to this
issue, compared to the first 6 weeks of the
war. In this 2 month study we documented a
total of 88 stories, but last year there were
504. Another big difference was that despite
there being an Iraq war story on the front
page of the Press every day of the previous
study, this time we documented only 2 front
page stories. This supports the notion that the
news media tends to engage in “hot spot”
reporting, despite the fact that it could be
argued that the real work of resolving the
conflict in lrag is the important and ongoing
story .

—




When it came to sources
used by thelocal TV stations
we saw an even larger de-
crease from the previous
study. Here the sources are
amost al govt/military
sources, with the exception
of 3 Iragi voices on channel
13, Non-governmental or-
ganization (NGO) voices on
channel’s8 and 17, and the
United Nations chairman
Kofi Annan was heard once
on channel 8.

On local TV newsthe stories
generaly ran for 30 seconds
with video b-roll provided by
the networks, a marked con-
trast to last year when stories
were often 3-4 minutesin
length. In fact the total time
for the 3 stations combined
during this 2 month study
was just 55 minutes and 24
seconds. In last year’s study
the combined time of the 3
stations was nearly 17 hours.

& (

Sources/\Voices on local TV news:

Bush -2

McCan -2

White House Press Sec. Scott McClellan -1
Rumsfeld — 1

Senator Levin—1

John Ashcroft — 1

Weapons Inspector David Kay — 1
Powell — 1

US military — 2

Kofi Annan—1

NGO -1

Military Families— 2

US military — 2
McCain-1
Iragi Doctor — 1

Iragi Council member — 1,
Ahmad Chalabi — 1

Bush -2

CIA Director Tenet — 1
US military — 2

Paul Bremer - 1
Military Families- 1
NGO -1

How the local news media framed stories about the ongoing US military presence
in lraq was very similar to the previous study, in that the framing of the stories
tended to accept the US administration’s position as fact. There were stories on
the claim of David Kay that no Weapons of Mass Destruction existed in Irag and
the coverage of the “failure” of the intelligence community, but these stories do
not question, nor use independent sources that challenge the legitimacy of the US

military actionsin lrag.




In addition, as was documented in the previous Iraq coverage study, the news
media often used the language of the Pentagon in it's framing of news stories and
the general coverage of the ongoing US campaign in Irag. Here you can see some
examples of how the local mediaframed the

larger issue. WOOD TV 8 regularly used this

corner screen graphic which said “Iraq after

Saddam,” and the Grand Rapids Press used a

graphic on many of their Irag stories that said

“Irag: The Aftermath.” This graphic was

accompanied by a sun in the background with

atank in the foreground.

Sory examples

On January 29, the GR Press ran a story headlined “ Saddam intended to develop
weapons, Kay tells Senate committee.” Upon reading the story you find a signifi-
cantly different picture compared to what the headline suggested. The story begins
with Kay saying that he blamed “faulty intelligence” and then states “It turns out
we were al wrong” on matters of WMD claims. Kay goes on to say that ” The best
evidence isthey (the Iragis) were telling the truth.” Eventually in paragraph 5 Kay
saysthat he believesthat Irag “intended to develop” WMDs, but thisis not the
story. The story isthat “we were al wrong,” but thisis not the impression if one
just reads the headline. Besides the headline and story discrepancy another major
flaw with this story was to not provide other perspectives on David Kay'srevela-
tion. Here are two examples that appeared around the same time as this article
from former CIA analyst Ray McGovern www.veter ansforcommonsense.org/
article.asp?id=538 and Professor Rahul Mahajan www.empirenotes.org/
intelligence.html. Not only do these two examples give readers a different opin-
ion, but it serves the larger function in journalism that says you must find inde-
pendent sources, particularly when reporting of what goes on in the corridors of
power.

Example #2 comes from a January 13 story that
ran on WOOD TV 8 (5:30 pm). The story goes
“attacks against the US have dropped since
Saddam was dragged out of his hole and the
number of troops killed and wounded has plum-
meted as well.” The newsreader then gives
numbers with this graphic headlined the
“Saddam Effect.” It was a 58 second story that




led viewers to believe that US troop deaths were down due to Saddam Hussein's
capture. The problem is, that channel 8 does not provide viewers with information
to support that claim. In addition, as of thiswriting (May 1, 2004) more US
soldiers are being killed and attacks against the US and codlition forces have
Increased, making the claim that there was a* Saddam effect” untrue.

The third example deals with the issue of military contracts. The GR Pressre-
ported on the contracts given to Halliburton in 2 articles; Army changes story on
Halliburton award (2/10/04), and Halliburton nets $85 million in Iraqg (3/09/04).
In the first story the Army Corps of Engineers acknowledges that it did not allow
other agenciesto be involved in decision making over the contract bidding
process. The article then mentions that Vice President Cheney’s office “ says he
severed relations with Halliburton when he ran for vice president in 2000,” but
provides no counter point that might contest this reality. According to the website
War Profiteers (http://mww.war profiteers.convarticle.php?list=type&type=15)
Cheney still owns “$433,000 unexercised Halliburton stock options.” The story

a so includes concerns from the Kuwaiti, French and Nigerian officials on Halli-
burton’s financial practices. Again the Press article simply states “The company
said it had no knowledge of wrong doing in the joint venture.” Readers would
have been served well with more context to these claims, especially sincethereis
substantial documentation that Halliburton has a history of illegal financial
dealings. (http://mww.citizenwor ks.or g/cor p/war contracts/halliburton. php)

A second article on Halliburton appeared on March 9 entitled Halliburton nets
$85 million in Iraq. Buried at the bottom of page A5, this 2 inch column is
nothing more than areporting of Halliburton’s filings with the Securities and
Exchange Commission. It states that “The US government has become a major
customer of ours.” See Citizen Works online story “Dick Cheney and Halliburton”
at http:/www.citizenwor ks.org/cor p/warcontracts/cheney-halliburton.pdf for de-
tails that the Press failed to provide.

The last story which aired on WXMI 17 was about
the US military claim that foreign terrorists would
bein Irag. The story presents the Pentagon’s posi-
tion that “foreign terrorists and Islamic extremists
from Syriaand Iran” were entering Irag. The only
voice we heard in this story was that of aUS Gen-
eral testifying before Congress. Thisis aclaim that
was made numerous times throughout the study by
various local news agencies; Arrest seen as




evidence al-Qaida ‘trying to gain foothold’ in Iraq (GR Press 1/30/04), and all
three TV stations reported multiple times that either foreign terrorists or al-Qaida
had infiltrated Irag. In al of these stories only the US military perspectiveis pro-
vided, with no sourcing that the claims were true. Many independent news
sources make the claim that the insurgent forces fighting against the US-led occu-
pation are Iragis. (See stories at http://mww.occupationwatch.org/article.php?

list=type& type=16)

)" *

There was more disparity on local TV news than the GR Presswhen it came to re-
porting on US Troop vs. Iraqi civilian deaths. All three TV stations had numerous
stories that focused on US Troop deaths (WOOD TV 8 - 10, WZZM 13- 11, and
WXMI 17 - 7), but fewer on Iraqi civilian deaths (WOOD TV 8 - 4, WZZM 13 -
5, and WXMI 17 - 2). Most of the Iraq civilian deaths were in the | atter part of the
study period and were connected to the larger bombings at the Shiite shrine. The
TV coverage gives no impression that civilian deaths are ongoing and widespread
throughout the country. A detailed chronology of Iragi civilian deaths can be
found online at http:/mwww.iragbodycount.net/bodycount.htm.

Channel 8 and 13 did report on the abuse of Iragi POWSs in late January but only
mentioned that the US was “investigating these allegations.” Unfortunately no
details were provided about these allegations, despite the well documented reports

from Amnesty International http://web.amnesty.org/library/Index’ENGMDE140062004?
open& of=ENG-IRQ,.

In addition images of the cost of war were hard to
find ontheloca TV news. A short clip on Fox 17
showed a man on a stretcher and WOOD TV 8 also
ran a 2 second image of ayoung boy wounded, but
provided no context or commentary on his situation.

The Grand Rapids Press covered US Troop and Iraq

civilian casualties on a more regular basis. In tracking their reporting we docu-
mented 41 US Troop deaths, 23 wounded, and 3 missing US Troops. There were a
larger number of Iragi casualties, with 347 deaths and 388 wounded Iragis re-
ported. Despite the larger number of Iragi civilian deaths being reported in the
Press, US troop deaths were still in twice as many headlines and only once did the
Press run a photo of awounded Iraqgi civilian (1/19/04). Likethe TV stories, the
Press coverage of Iragi deaths were related to suicide bombings and other attacks
that were mostly attributed to insurgents or existing tensions between the various




factions within lrag.

+ (

When it cameto the local angle on the US military

presence in Irag al of the reporting dealt with military

families and US troops from this area. There were

several stories about a US soldier from Kalamazoo

who was killed in Irag, otherwise stories tended to

focus on soldiers coming home on leave. Many of the

TV stories were emotionally driven, but were not as

frequent or aslong as our study of last year shows.

Even WZZM 13 has discontinued it's segment called Home Front Families, which
at one level seems strange since the stress for military familiesis equally high
now as it was when the war started. Even though it was outside the timeframe of
this study the GR Press did run astory in late April on the growing number of
military familiesin this area who were opposed to the US occupation of Iraq and
the risks their family members faced. This seems to be happening across the coun-
try with organizations like Bring The Home Now http://www.bringthemhomenow.org/
growing in numbers.

There were no local anti-war stories or voices during the entire study period, de-
spite the fact that groups are still meeting, having regular forums and vigils
throughout West Michigan. This absence of a dissenting voice gives the impres-
sion that anti-war voices don’t exist or are not relevant. There was coverage of an
anti-war demonstration on the 1-year anniversary of the war in Irag on March 21,
but this was aweek after our study period ended.

In addition to pro and anti-war storiesthere are certainly many other issues that
could be reported on. Again as a comparison to our study from 2003 there could
have been an ongoing look at the faith community’s response to the war or the im-
pact of the war on the local economy. Again, outside the timeframe of our study
there was a GR Press story on local companies who have won contracts with the
government (“The War's Collateral Benefits’ 03/14/04). But beyond companies that
benefited from the war one might think that the cost of the war to taxpayers, in
light of the all the school closings and job losses would lead to a story that ex-
plored that element. Information provided by the Nationa Priorities Project might
be useful to news consumers in Michigan http://www.national priorities.or g/issues/
military/irag/factsheet03/mi.pdf. One fact from their research shows that of the




original $87 hillion in projected costs, about $2.6 billion would be from Michigan
taxpayers. Thisisjust one example of the more substantive reporting that could
take place with an issue that is either very emotional for people or to big to wrap
your arms around.

Aswas shown in last years study, the local coverage of the war in Iragq during this
years study presents alimited scope of what is happening. The perspectiveis
overwhelmingly from either the government or US military, the human and eco-
nomic costs of the war are marginal, and the local angleis exclusively from that
of military families.

What is different about this years study is only in quantity. There was a significant
decrease in the amount of coverage in both the GR Press and the 3 TV stations
monitored. In last years study there was a front page story on the war in lraq every
day of the study http://mww.griid.org/gallery/view_album.php?set_albumName=album02,
but only 3 times did the war merit front page coverage in the Press (1/30/04,
2/02/04 and 3/08/04).

Aswas mentioned in the introduction since many Americans are still misinformed
about basic aspects of the USwar in Irag it is our recommendation that major im-
provements be made on future reporting.

Herearethe GRIID recommendations:

Provide independent per spectives on the war—both local and international
Substantiate US gover nment and military claims, don't report them as fact
Provide more historical context to the current conflict

Report on the human cost of the war, both UStroop and Iraqi civilian deaths
Don't report on Iraq only when thereisa“ crisis,” the ongoing war and the
future of Iraq deserve equal attention that was given during the early weeks of
the war.




Local News Coverage of Iraq Data
January 12 —March 12, 2004

GR PressHeadlines:

Top Iraqi ayatollah raps US power handover plan, AP, 1/12/04, A5

Another helicopter downed, AP, 1/13/04, A3

Troops nab four nephews of most-wanted Iraqi, AP, 1/14/04, A3

UN return to Baghdad in works, LA Times, 1/14/04, A8

Rebuilding relationships, AP, 1/14/04, A8

Document: Saddam wary of foreign Arab fighters, NY Times NS, 1/14/04, A8
Shiites clamor for early vote, Press Wire Services, 1/15/05, A2

Kennedy slams Bush war politics, Washington Post, 1/15/04, A8

Pentagon concerned about Gl suicides, Washington Post, 1/15/04, A8
Bremer’sreturn signals changesto Iraq plan, LA Times, 1/16/04, A3

Many US deaths not a result of combat, AP, 1/16/04, A12

Annan rethinks UN in Iraq, AP, 1/19/04, A3

Iraqi official ups casualty count from Sunday’ s blast, AP, 1/19/04, A3

Annan says UN may consider direct Iraqi elections’ feasibility, AP, 1/20/04, A5
Compromise plan would hand control to Iragi council, AP, 1/21/04. A3

Whose serve? Tennis can be tenuous for Iraqis, AP, 1/21/04, A9

Troops staying Power ?, Washington Post, 1/21/04, A9

Mortar firekillstwo Glsin Iraq, Press Wire Service, 1/22/04, A2

Shiite cleric softens stance on elections, AP, 1/22/04, A12

USseeks UN help, AP, 1/23/04, A3

Iraqi scientists lied to Saddam about weapons, Kay says, NY Times News Service, 1/26/04, A3
3 missing after copter goes down, AP, 1/26/04. A7

Iraq about ready to pump oil from northern fieldsto Turkey, AP, 1/26/04, A7
Witnesses say double explosion kills three Americans, two Iraqis, AP, 1/27/04, A3
Roadside bombsraise UStoll in Iraq by six, Press Wire Service, 1/28/04, A2
Bush defends war in Irag, but not initial weapons claims, LA Times, 1/28/04, A3
Saddam intended to develop weapons, Kay tells Senate committee, Baltimore Sun, 1/29/04, A3
Army will add 30,000 troops, Washington Post, 1/29/04, A9

More bombs, protests; but Olympics offer hope, AP, 1/29/04, A9

Arrest seen as evidence al-Qaida ‘trying to gain foothold' in Irag, LA Times, 1/30/04, A1
Iraq gets ready for Olympics, AP, 1/30/04, A12

USrazing five palaces in Saddam’ s birth village, AP, 1/30/04, A12

White House will promise all the access for inquiry into war, LA Times, 2/02/04, A3
Kurds say attacks strengthen their resolve, AP, 2/02/04, A3

Blair gives nod to probe on Iragq war, AP, 2/03/04, A3

Capitol Hill wary of intelligence probe, AP, 2/03/04, A6

Michigan soldier diesin roadside bombing, AP, 2/03/04, A6

More Japanese head to Iraq, AP, 2/03/04, A6

Bomber caught on tape, AP, 2/03/04, A6

Video grabs image of suicide bomber, AP, 2/04/05, A3

CIA never claimed Iraq was a threat, Tenet says, AP, 2/05/05, A1

Attacks seek political leverage later, USgeneral says, AP, 2/05/05, A9

UStroops arrest relative of top fugitive, AP, 2/05/05, A9

Sticking with July plan for self-rule, US says, AP, 2/05/05, A9

Were designs for bomb sold to Iraq? Washington Post, 2/05/05, A9




GR Press Headlines continued

CIA gets lukewarm support, AP, 2/06/04, A3

US captures suspects in attacks on troops, AP, 2/06/04, A3

Bush says he ‘ expected to find the weapons', Washington Post, 2/09/04, A3
Blast accident kills2 US soldiers, AP, 2/09/04, A5

Al-Qaida urged to foster civil war: US, AP, 2/09/04, A5

Bomb kills, injures dozens at station, AP, 2/10/04, A6

Army changes story on Halliburton award, AP, 2/10/04, A6

War operations forecast to go brokein fall, LA Times, 2/11/04, A3

Suicide bomber kills dozens at Iragi army recruiting depot, AP, 2/12/04, A8
USmay delay transfer of power, LA Times, 2/12/04, A3

Saddam thought he would prevail, NY Times News Service, 2/12/04, A3
UN team, top cleric don’t resolve differences over vote, AP, 2/12/04

Two soldierskilled by roadside bombs, AP, 2/16/04, A3

Bremer hintsat limitsto Islamic law, AP, 2/17/04, A3

Husband accused of hoax; wife found alivein Irag, NY Times NS, 2/17/04, A3
Suicide bombers attack Polish base, AP, 2/18/04, A3

USissueslist of bad guysin Iraq, AP, 2/18/04, A4

USconsiders switch in Iragi handover, AP, 2/19/04, A2

Iraqi reaction mixed to UN election stance, AP, 2/20/04, A3

UStroops say hello, goodbye to year in Iraq, AP, 2/23/04, A3

Suicide bomb kills at least 7, AP, 2/23/04, A8

Rumsfeld arrives, praises Iraq forces, AP, 2/23/04, A8

Iraq leaders demand start of planning for elections, AP, 2/24/04, A5
Insurgents kill cop, rocket holy place, Press Wire Service, 2/25/04, A2
Picking strong evidence is president’ s job, Kay says, AP, 2/26/04, A7
Britain spied on UN Annan: ex-official, AP, 2/27/04, A6

5 arrested following roadside bombing, AP, 2/27/04, A6

A more perfect union?, AP, 3/01/04, A3

Explosions shake Shiite shrines, AP, 3/02/04, A3

Last month had lowest US death toll, Scripps Howard News Service, 3/02/04, A3
Mourning, anger follow holy-day attacks on Shiite pilgrims, AP, 3/03/04, A2
Show of Unity, AP, 3/04/04, A11

Suspect in Attacks reportedly killed, AP, 3/04/04, A1l

UStroops expected to leave palaces and Baghdad airport, LA Times, 3/04/04, A11
Bombs explode as Iragis prepare to sign congtitution, AP, 3/05/04, A2
Iraqis set aside doubts, sign interim constitution, AP, 3/08/04, A1
Constitution still lacks legitimacy, leaders say, AP, 3/09/04, A5

Halliburton nets $85 million in Iraq, Washington Post, 3/09/04, A5

Latest Developments, AP, 3/10/04, A3

CIA chief says he corrected Cheney, Bush on intelligence, NY Times, 3/10/04, A3
Sstersworking for US shot dead, AP, 3/11/04, A10

Bomb kills 2 soldiers, AP, 3/12/04, A2

Ex-USjournalist accused of working as agent for Iraq, AP, 3/12/04, Al14




Total number of Grand Rapids Press stories — 88

News Sources

Associated Press — 62
LosAngeles Times—8
Washington Post — 7

New York Times News Service—5
Press Wire Service—4

Baltimore Sun—1

Scripps Howard News Service - 1

Total number of TV stories
WOOD TV8 -27 WZZM 13-3 WXMI 17 - 22

Stories that focused on wounded or killed US soldiers
WOOD TV8-10 WZZM 13-11 WXMI 17-7

Stories that focused on wounded, arrested or killed Iragis
WOOD TV8-4 WZZM 13-5  WXMI 17 -2

Stories that focused on WMD investigation & US Pre-war intelligence
WOOD TV8-9 WZzZM 13-6  WXMI 17-4

Stories that focused on Rebels/insurgents
WOOD TV8-5 WZZM 13-13 WXMI 17-9

Stories that focused on Iragi reconstruction
WOOD TV8-4 WZZM 13-5  WXMI 17-2

Storieswith alocal angle
WOOD TV8-5 WzZzZM 13-5  WXMI 17-3

Stories that focused on the United Nations
WOOD TV8-2 WZZM 13-1 WXMI 17 -0

Stories that focused on US soldier abuse of Iragi POWs
WOOD TV8-1 WzZzZM 13-1  WXMI 17-0




